Ik ben zeer enthousiast over het positieve effect op huidproblemen met magnesiumzouten en oliën. Na een intensieve kuur inwendige en uitwendige therapie bij huidklachten adviseer ik tegenwoordig om ook de magnesium oplossingen te gaan gebruiken.  Vaak in combinatie met een speciaal samengestelde huidverzorging.

De eerste resultaten zijn zeer positief

Het gebruik van magnesiumzouten en –oliën voor de huid zijn al geruime tijd populair. Een eenvoudige en zeer effectieve manier om je magnesiumspiegel aan te vullen, en daarmee niet alleen de huidklachten maar ook klachten als migraine, menopauze opvliegers, vermoeidheid, migraine en spierkrampen te verlichten. Bij sommige huidklachten kan een zoutbad of een magnesium spray veel doen. Hoe werkt het eigenlijk?

Magnesium werkt natuurlijk?

Dat magnesium is een heel belangrijk mineraal voor het lichaam is dat weten we allang. Net als ijzer, zink of calcium, is het een stof die we niet zelf aanmaken maar die we uit onze voeding halen. Magnesium is betrokken bij veel lichaamsprocessen. Naast het belang van magnesium bij gezonde bot opbouw en verlichting van spierkrampen speelt het een grote rol bij de overdracht van prikkels in ons zenuwstelsel. Magnesium reguleert de bloeddruk en heeft het een rol bij de werking van het immuunsysteem en draagt bij aan kalmeren en ontspannen.

Welke klachten kunnen een relatie hebben met een magnesium tekort?

Stress, vermoeidheid, niet goed kunnen slapen, onrustige benen, hoofdpijn, huidproblemen en weerstandsklachten maar ook diabetes type 2 en hart en vaatproblemen. Er zijn diverse publicaties bekend over het tekort binnen krijgen van voldoende magnesium uit ons voedsel. De factoren die dit onder druk zetten worden veroorzaakt door de verarming van de Nederlandse bodem door de voedselbewerking. Ook is bekend dat langdurig medicijngebruik bij chronische patiënten een tekort kan veroorzaken.

Is dagelijks slikken of smeren voldoende om een magnesium tekort aan te vullen?

Ik adviseer altijd om een advies in te winnen bij een professional en niet zomaar een product aan te schaffen. Overdosering kan darmklachten veroorzaken en er zijn diverse vormen magnesium verkrijgbaar dus weten wat je inneemt of op de huid aanbrengt is belangrijk.  Wat ook mogelijk een goede methode zou zijn is om de voeten te baden in zoutvlokken of de oliespray op de huid masseren zodat de magnesium de bloedbaan op die manier goed kan bereiken. Zoutbaden werden vroeger natuurlijk ook veel gebruikt. Zeker in geval van huidziekten als eczeem en psoriasis. Bij sommige beschadigde huid of huidklachten komt juist de magnesium, in bepaalde vorm en in combinatie met werkstoffen, gemakkelijker door de huid heen. Uit onderzoek kwam naar voren dat de positieve werking op de huid komt door het directe effect op ontstekingsfactoren. En dat kan dus een positief effect hebben bij eczeem, rosacea en psoriasisklachten.

Magnesium werkt natuurlijk!